Hans Scherfig

"Mine konservative forældre var humane mennesker. Blandt andet havde min far den idé, at man ikke måtte slå børn. Jeg måtte blive hvad jeg ville, undtagen officer og præst. Det ville man ikke understøtte". Scherfig blev student fra Metropolitanskolen i 1924. Hvordan han havde det med sin skoletid fremgår af romanen "Det
Nummer
55

Hans Scherfig

“Mine konservative forældre var humane mennesker. Blandt andet havde min far den idé, at man ikke måtte slå børn. Jeg måtte blive hvad jeg ville, undtagen officer og præst. Det ville man ikke understøtte”.

Scherfig blev student fra Metropolitanskolen i 1924. Hvordan han havde det med sin skoletid fremgår af romanen “Det forsømte forår”. Heller ikke på universitetet fandt han sig til rette. Han forsøgte sig med zoologi, tysk og litteraturhistorie, men opgav studierne da han fik antaget nogle malerier på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1928. Erfaringerne fra studietiden blev siden omsat til romanernes person-galleri af evighedsstudenter og fantaster. På universitetet blev Scherfig optaget af socialistiske teorier. I tidsskrifterne “Kritisk Revy” og “Kulturkampen” udtrykte folk som Poul Henningsen, Otto Geldsted og Hans Kirk en samfundskritik, som Hans Scherfig kunne tilslutte sig. Under den økonomiske depression i 1929-30 var Scherfig i USA og oplevede sult og fattigdom side om side med umådelig rigdom. Dobbeltheden i den samfundskritiske, bidske skribentvirksomhed og billedernes naturromantiske univers med dyr der vandrer to og to i en uspoleret verden, opfattede Scherfig ikke selv som en modsætning. “Jeg føler ikke selv nogen dobbelthed, begge mine beskæftigelser hører jorden til. Der er årsager nok til at holde af denne jord, og der er også et og andet at kritisere. Men ordet egner sig bedre til kritik end oliefarve”

I 1962 fik Scherfig stillet en udsmykningsopgave af Storkøbenhavns Mejerier. Gavlmaleriet “Mælk, det er dejligt” med en moder med frodige, blottede bryster og to glade småbørn kan ses på gavlen af Kapelvej 27 over for Assistens Kirkegård.